Przygoda z lwami

Kto by pomyślał, że od rozpoczęcia produkcji liczników przedpłatowych minęło już 14 lat. Produkcja pierwszego przedpłatowego licznika ECON ruszyła we wrześniu 1997 roku. Inicjatorem zakupu licencji od firmy PLESSEY z Południowej Afryki był Zakład Elektroniki i Aparatury Pomiarowej działający w ramach Apator SA. Produkt, który w Polsce był zupełnie nieznany, dzisiaj pracuje niemal we wszystkich polskich spółkach dystrybucyjnych. Ani się obejrzeliśmy, jak pojawiła się i przeminęła kolejna generacja liczników przedpłatowych typu LEO. Chociaż liczniki te mogły obsługiwać tylko jedną stawkę taryfową, to niewątpliwie były bardzo ważnym ogniwem w upowszechnieniu się systemu przedpłatowego w Polsce.

W 2001 roku w Apatorze oddano do użytku nowy wydział produkcji elektroniki pomiarowej, w którym niemal natychmiast rozpoczęto produkcję nowego licznika. Tym razem już bez żadnej pomocy inżynierów z Południowej Afryki, a co najważniejsze, nowy licznik LEW 11/32 jest licznikiem wielotaryfowym znacznie przewyższającym parametrami swojego poprzednika.

Dziś na rynku spotkać możemy:

  • - LEW11 wielotaryfowy przedpłatowy licznik energii elektrycznej do pomiaru bezpośredniego w jednofazowych sieciach prądu przemiennego,
  • - LEW32 wielotaryfowy przedpłatowy licznik energii elektrycznej do pomiaru bezpośredniego w trójfazowych sieciach prądu przemiennego.

To bardzo nowoczesne liczniki, które posiadają możliwość rozbudowy o różne moduły komunikacyjne (PLC, M-BUS, Ethernet, GSM/GPRS) W roku 2009 zostały zaproponowane nowe nazwy dla liczników typu LEW to znaczy LEW11 nazywa się LEW 121PNE, LEW32 nazywa się LEW 333PNE. W roku 2010 nazwy te zostały wdrożone. Kolejne cyfry i litery oznaczają parametry liczników zgodnie z konfiguratorem. Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że liczniki przedpłatowe są przyjazne w użytkowaniu, estetyczne, a co najważniejsze pomagają oszczędzać energię elektryczną.

LewSystem to rozbudowana informatyczna usługa, która pozwala odbiorcy energii elektrycznej wybierać, gdzie i kiedy zakupi energię do swojego licznika przedpłatowego. Realne staje się życzenie klientów, by nigdy więcej nie stać w kolejce tracąc czas na zapłacenie rachunku za energię elektryczną. Teraz odbiorca będzie mógł sam decydować, czy kupić energię za pomocą swojego telefonu komórkowego (SMS), czy też nie wychodząc z domu dokonać zakupu energii korzystając ze zwykłego stacjonarnego telefonu, odpowiadając na pytania zadawane przez automatyczne urządzenie sprzężone z serwerem w Apatorze (tzw. IVR).

Czy większość z nas nie chciałaby by nie kupować energii elektrycznej w sklepie podczas weekendowych zakupów, płacąc w kasie supermarketu? LewSystem daje taką możliwość. Dla entuzjastów nowoczesnych technologii jest jeszcze Internet. Także tą drogą można dziś kupić energię elektryczną. Być może niedługo będziemy mogli kupić energię przebywając w samolocie, w delegacji służbowej lub na wakacyjnym urlopie za granicą, dbając o to, by po powrocie wszystkie elektryczne urządzenia prawidłowo funkcjonowały. O wdrożeniach kolejnych modułów systemu przedpłatowego decyduje Zakład Energetyczny właściwy dla danego terenu. Obecnie zasięg systemu przedpłatowego obejmuje już prawie cały kraj. Sprzedaż „przedpłatowej energii” prowadzona jest w setkach punktów sprzedaży i rośnie z miesiąca na miesiąc. Coraz więcej osób chciałoby mieć u siebie w mieszkaniu LWA z Apatora.